Little Women
"Als je een verhaal schrijft over een meisje", zo zegt een uitgever tegen Jo, "zorg er dan voor dat ze aan het einde getrouwd is. Of dood. Een van beide." Meer werd er niet verwacht van vrouwen in het negentiende-eeuwse Amerika, maar de vier zussen uit Little Women hebben grotere ambities.
Na haar fonkelende debuut Lady Bird stort regisseur Greta Gerwig zich zelfverzekerd en met een frisse, eigentijdse blik op deze literatuurklassieker van Louisa May Alcott. Voor haar is het een verhaal over vrouwelijke aspiraties, geld en kunstenaarschap. Bovendien laat Gerwig, zelf ook actrice, haar topcast schitteren: als de vrouwen bij elkaar zijn, buitelen ze over elkaar als een vrolijke kluwen waar altijd warm licht op lijkt te vallen. Los van elkaar stralen ze evenzeer: Florence Pugh is een ontdekking en alleen al het geïrriteerde fronsje dat soms over Saoirse Ronans gezicht trekt, verdient een Oscar.