Duitsland, jaren zeventig: Stephanie woont met haar vader en moeder in een afgelegen, verslonsd huis. Contact met de buitenwereld is er nauwelijks. Het leven van het jonge, schrandere meisje wordt gekenmerkt door de symbiotische relatie met haar mentaal instabiele moeder Sybille, die haar eigen jeugd nooit echt achter zich heeft gelaten. Sybille ligt bijna de hele dag in bed, en als ze niet in bed ligt, draagt ze een duster. Vader Reinhardt lijkt zich om niets anders te bekommeren dan drie maaltijden per dag.
Het indringende psychologische drama Fellwechselzeit ('ruitijd'), gemaakt op de Filmakademie Baden-Württemberg in Ludwigsburg, is de eerste lange speelfilm van de regisseur Sabrina Mertens, die sinds 2011 documentaires en korte films maakte. Zij vangt de alledaagse perikelen van het bepaald onalledaagse gezin in minutenlange, zorgvuldig gekadreerde tableaus, met veel oog voor ogenschijnlijk onbelangrijke details – het onuitgesprokene schuilt onder het oppervlak van het dagelijks leven. Maar dat er iets niet pluis is, blijkt uit elke scène.