Drama Girl
Is ons leven een verhaal? En als dat zo is, kunnen we het dan herschrijven? In Drama Girl laat regisseur Vincent Boy Kars een jonge vrouw een aantal cruciale scènes uit haar recente verleden naspelen. Misschien, denkt Kars, kan het haar helpen bij het verwerken van bepaalde gebeurtenissen. Ondertussen levert het hem ook wat op: een film die onderzoekt hoe fictie en documentaire van elkaar kunnen lenen.
Twintiger Leyla geeft zich welwillend over aan het filmexperiment. Kars omringt haar met acteurs: Pierre Bokma speelt haar vader, Elsie de Brauw haar moeder, Jonas Smulders is haar vriendje. Terwijl ze met hen het verleden oprakelt, bespreekt ze met de filmmaker wat het met haar doet.
Kars, die in 2015 afstudeerde aan de kunstacademie, richt zich op zijn eigen generatie – de millennial – en stelt zich als regisseur nooit afwachtend op. Altijd grijpt hij zichtbaar en gretig in zijn films in. In zijn eerste lange documentaire Independent Boy (2017) onderwierp hij zijn vriend Metin aan een aantal opdrachten, dit keer stuurt hij Leyla op een onzeker pad. Hij ontleedt haar echte leven, vergroot drama, dwingt reflectie af, herhaalt, creëert, prikt en onderzoekt. "Kan drama ons helpen om onszelf en de wereld beter te begrijpen?", vraagt Kars zich af. De kijker denkt met hem mee in dit zorgvuldig vormgegeven, hybride avontuur.