Vervreemd van haar directe omgeving, heeft de jonge tiener Ruka altijd al een connectie gehad met de zee. Als ze op een zonnige dag in het aquarium waar haar vader werkt twee jongens ontmoet, Umi en Sora – beiden opgevoed door zeekoeien – heeft ze direct een klik. Terwijl haar zomervakantie onverwacht in een magisch avontuur verandert, voortkomend uit nieuwe vriendschappen, gebeuren er vreemde dingen in de oceaan: walvissen duiken op in New York, dieren uit het aquarium verdwijnen en een meteorietinslag trekt al het zeeleven aan.
Na de breinbrekende Mind Game, Genius Party en Tekkonkinkreet keert het Japanse Studio 4°C terug met een coming of age-verhaal vol fantasievolle twists, waarbij de hedendaagse klimaatproblematiek een grote rol speelt. Zoals altijd haalt de animatiestudio het onderste uit de kan, van waaruit de mooiste experimentele, kleurrijke en Kubrickesque beelden voortvloeien. Children of the Sea is wellicht de mooiste, meest betoverende animatiefilm van het jaar.