Una banda de chicas
Zes jaar lang rockte Marilina Giménez vol overtuiging de basgitaar in de driekoppige vrouwenband Yilet. De Argentijnse werd, net als andere vrouwelijke collega’s, geconfronteerd met een door mannen gedomineerde, vaak seksistische industrie. Het inspireerde haar tot het maken van deze muziekdocumentaire, waarin ze met haar camera en vele vragen het Argentijnse podiumleven induikt. Waarom zijn er zo weinig vrouwelijke supersterren met eigen muziek? Waarom is een bepaald uiterlijk zo dwingend? Is de rol van de vrouw in de muziekscene verbeterd in de afgelopen decennia?
Giménez trekt door nachtelijk Buenos Aires en filmt veelal underground opererende vrouwelijke artiesten, die volle zalen trekken met hun punkrock, reggaeton, pop- of elektronische muziek. Ze filmt hen achter de schermen, in volle glorie op het podium en luistert naar hun ervaringen. Zo verschillend als de dames zijn, zo pijnlijk komen hun verhalen overeen als het gaat om seksisme, ongelijkheid en agressie – of ze nu dreadlocks hebben, in strings twerken of in hipstertenue verschijnen.
Blijf na de vertoning op zondag 27 januari vooral hangen voor een Q&A met de filmmakers en een verdiepend gesprek over de positie van vrouwen in de muziekindustrie, met Marije van Veen (Hot-Topic) en Pauwke Berkers (Erasmus Universiteit). De avond wordt feestelijk afgesloten met een optreden van de all-girl band The Klittens.