Als boswachter patrouilleert Igor de Siberische wouden om stropers te betrappen. Zijn overzichtelijke leven verandert drastisch wanneer hij na een schietpartij in het ziekenhuis belandt en een dodelijke ziekte wordt geconstateerd. De arts geeft hem hooguit twee maanden.
The Man Who Surprised Everyone vertelt een eigentijdse versie van een oud Siberisch volksverhaal over een man die de Dood in de maling neemt door zich als vrouw voor te doen. Igor besluit ook als vrouw verder te gaan, maar niet om iemand te bedriegen. Hij wilt juist, zo kort voor zijn dood, dat het bedrog verdwijnt. Van de steun die hij als terminaal zieke zojuist nog van de plattelandsbevolking kreeg, is dan plotseling geen sprake meer. Toch draait het hier om meer dan gender alleen. Door het kwetsbare spel van Evgeniy Tsyganov als Igor is dit ook een verhaal over de breekbaarheid van een lichaam, van een identiteit en van een positie binnen de maatschappij.