Sons of Denmark
Een jaar nadat Denemarken werd opgeschrikt door een dodelijke bomaanslag, voert de ultranationalistische politicus Martin Nordahl met zijn Nationale Beweging de verkiezingspolls aan. Onder invloed van zijn onverbloemde anti-immigratieretoriek is de stemming in de samenleving ten aanzien van etnische minderheden razendsnel verhard; vooral mensen met een Arabische achtergrond moeten het ontgelden.
In dit klimaat voelt de negentienjarige Zakaria de noodzaak om in actie te komen, voor zijn eigen veiligheid en die van zijn familie. Maar om te doen wat hij denkt dat nodig is om het politieke tij te keren, moet hij zowel zijn moeder als broertje in de steek laten. Zakaria sluit zich aan bij een radicale organisatie, waar hij Ali ontmoet. Beide mannen maken zich zorgen om de huidige staat van hun land, dat zich keert tegen burgers met een migratieachtergrond, en besluiten actie te ondernemen. Maar ze zijn allebei slechts marionetten in de handen van de machthebbers.
Deze politieke thriller met trekken van een klassieke tragedie draait om de vraag hoe het hoofd koel te houden wanneer angst en haat de samenleving binnendringen. Politieke en maatschappelijke ontwikkelingen in Denemarken en ver daarbuiten zijn duidelijk te herkennen in het scenario dat regisseur Ulaa Salim voor zijn speelfilmdebuut schreef. Dat de film zich voornamelijk afspeelt in de nacht of op plekken waar het daglicht niet doordringt, versterkt de donkere ondertoon en beklemmende atmosfeer.