Happy Lamento
Dit is nou eens mengeling van geesten en concepten in de cinema waar waarschijnlijk niemand ooit op gekomen was! Enerzijds het Tropicália overstijgende surrealistische, wilde, extatische universum van Khavn de la Cruz, de internationaal geprezen undergroundfilmmaker uit de Filipijnen – een vaste IFFR-gast die altijd opvalt door zijn uitbundige stijlgevoel. Aan de andere kant de Frankfurt Schule-dialectiek van Alexander Kluge, zelfbenoemde eeuwige achterhoede van de filmindustrie uit de jaren 60, de Gandalf van alle filmessays.
Voor Happy Lamento (oorspronkelijk bedoeld als installatie op één doek voor een expositie), vermengde Kluge een aantal van zijn vreemdere tv-sketches over elektriciteit, het circus, revolutie en de vroege cinema (met onder andere de vaste Fassbinder-acteur Peter Berling, theatergenie Heiner Müller en de enige overgebleven dadaïst, Helge Schneider) met een paar extravagante scènes uit Khavns Ang Napakaigsing Buhay Ng Alipato uit 2016; beelden van de G20-top in 2017 van onder andere Merkel en Trump versterken de toch al bedwelmende mix met de urgentie van de actualiteit. Verwacht het onverwachte!