Kunstacademiestudent Pica ziet zoveel jonge zwarte mannen in haar buurt doodgaan, vaak door drugsgerelateerde moorden, dat ze besluit hen met haar polaroidcamera te fotograferen zolang ze er nog zijn – als het vastleggen van een bedreigde soort. Het geweld – er is ook nog een mysterieuze seriemoordenaar actief – komt akelig dichtbij als een onschuldige goede vriend van haar slachtoffer wordt.
Toch draait het in Drylongso (straattaal voor ‘gewoon, alledaags’) niet om die mannen maar vooral om Pica zelf, die zich in een disfunctioneel gezin met weinig geld staande probeert te houden – en de warme vriendschap met Tobi, een andere jonge Afrikaans-Amerikaanse vrouw die vooral op zichzelf is aangewezen. De indertijd op diverse festivals bekroonde lowbudgetfilm – te zien in een nieuwe versie op 16mm – geeft een eerlijke, eigenzinnige en uiteindelijk hoopvolle kijk op een gemeenschap in het Californische Oakland waarin geweld iets alledaags is geworden.