Donbass
Wanneer oorlog vrede wordt genoemd, propaganda tot waarheid wordt gebombardeerd en haat tot liefde wordt verheven, dan begint het leven op de dood te lijken. Sergei Loznitsa geeft een praktische handleiding voor het overleven in zo'n hel. In dit geval heeft die hel een specifieke naam: Donbas, de Oekraïense regio van het Donetsbekken, waar criminele bendes, het lokale leger en Russische troepen elkaar bevechten op straat. Overal heerst angst en argwaan, want wat is echt en wat is fake news?
Met acteurs en echte inwoners van de regio herschept Loznitsa filmpjes die rondgaan op YouTube en andere social media, om nog maar eens te tonen dat de waarheid vaak wonderlijker is dan fictie. Zijn episodische fictionalisering, die hem de prijs voor Beste Regie opleverde in het Cannes-programma Un Certain Regard, benadrukt het groteske van situaties die toch al vreemd en verontrustend zijn. Vol gitzwarte humor toont Loznitsa ons zijn maatschappij in verval, terwijl absurde komedie gaandeweg omslaat in absurde tragedie.