Een van de treffendste kenmerken van de Tamil Nadu-cinema – afgezien van het feit dat het zijn stem vond aan het begin van deze eeuw – is de neiging het platteland opvallend anders weer te geven dan voorheen: duidelijk minder idyllisch, maar meer als een wereld die doordrenkt is met uitbuiting en zinloze archaïsche regels. Vagabond betrekt er ook de factor tijd bij door te kijken naar de levens van boeren en seizoenarbeiders tijdens de latere perioden van de Raj – een visie die duidelijk laat zien hoe iedereen bijdroeg aan een systeem van uitbuiting dat grensde aan slavenarbeid.
Rasa is een dorpsjongen die werk zoekt op een theeplantage waar hij vooral bijzonder slechte lonen en allerlei vormen van mishandeling aantreft. Vagabond speelt weliswaar in de tijd van de Britse overheersing, maar kan net zo goed worden gezien als een algemene allegorie op politiek en machtsmisbruik.