Hanagatami
In mogelijk zijn laatste film, na een carrière van bijna zestig jaar, heeft de beroemde cultregisseur van Hausu (1977) Obayashi Nobuhiko nog niets van zijn jeugdige stijl en charmante uitbundigheid verloren in dit historische drama dat speelt aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Snelle zoombewegingen, snelvuurmontage en weelderige kleuren creëren een wilde rit door een hectische historische periode die men in Japan doorgaans liever vergeet.
Tienerjongen Sakakiyama Toshiko keert terug uit, nota bene, Amsterdam naar het kustplaatsje Karatsu in de prefectuur Saga. Hij logeert bij zijn tante en sluit zich aan bij een groepje buurtjongens en -meisjes die allemaal verwikkeld raken in de chaos van dit woelige tijdsgewricht.
Gevraagd naar z’n gestileerde toon merkte Obayashi op dat CGI op geen enkele manier te vergelijken is met werkelijke oorlogservaringen.