In de meest recente film van Schrader draait het om de Dutch gereformeerde dominee Toller (een indrukwekkende Ethan Hawke), die getormenteerd door de dood van zijn zoon zich in de nachtelijke uren met veel whiskey en maagpijn aan een niets ontziend dagboek zet. Dat deed de cinefielen al snel denken aan Bressons Journal d’un curé de campagne – en ook de invloed van bijvoorbeeld Dreyer en Bergman is onmiskenbaar.
Maar zoals Schrader al met vele scenario’s en films toonde, weet hij altijd hedendaagse, politieke en existentiële urgentie te vinden in de grote spirituele vraagstukken. Wanneer Toller in zijn eeuwenoude witte kerkje benaderd wordt door een zwangere vrouw (Amanda Seyfried) die zich zorgen maakt over de radicalisering van haar milieu-activistische echtgenoot, ontvouwt zich een fraai geconstrueerd en intens drama over een eenzame ziel in het nauw en zijn wanhopige pogingen het goede te doen in deze wereld vol hebzucht en hypocrisie.