Diouana, een jonge vrouw uit een Senegalees dorp, struint dagelijks Dakar af op zoek naar werk. Ondanks de vele andere werkloze vrouwen, wordt zij 'uitverkoren' als kinderoppas door een rijke Franse familie vanwege haar onderdanigheid. Wanneer zij met hen in Frankrijk mag wonen, lijkt een droom werkelijkheid te worden. Als de droom verwordt tot een nachtmerrie zonder uitweg, besluit ze tot een laatste daad van zelfbeschikking.
Dit gelauwerde speelfilmdebuut van Ousmane Sembene wordt gezien als de geboorte van de sub-Sahara Afrikaanse cinema. Tot 1960 was het wettelijk verboden (Le Décret Laval) voor Afrikanen in de Franse koloniën om films te maken en zo uiting te geven aan hun artistieke, culturele of politieke visie. Deze zwart-witfilm is een gelaagde postkoloniale vertelling die het koloniale proces van ontmenselijking, doorsneden met kwesties rond etniciteit, klasse en gender, haarfijn blootlegt. Vele politieke films volgden – waarbij hij ook Afrikanen een spiegel voorhield – die hem gewaardeerd én controversieel maakten.