Met lege handen en naakt als de eerste mens: zo eindigt de odyssee van Pavel en begint Light Thereafter. De titel suggereert dat het vanaf hier pas echt begint voor hem, maar de film keert terug in de tijd langs de verschillende stadia van de reis die achter hem ligt. In acht hoofdstukken leren we Pavel kennen, een eenzame Bulgaars-Britse puberjongen met autistische trekken, een diepe liefde voor de schilderkunst en een aan obsessie grenzende adoratie voor de Franse schilder Arnaud. Die adoratie brengt hem in het atelier van zijn idool, die hem in het eerste hoofdstuk van de film op niet mis te verstane wijze uit zijn droom helpt. Vervolgens komen we erachter hoe hij op die plek verzeild is geraakt, wie onderweg zijn pad kruisten, wat hij meenam en wat hij achterliet. Filmmaker en beeldend kunstenaar Konstantin Bojanov maakt ons deelgenoot van de ervaringen van een hypergevoelige puber die de wereld en zijn plek daarin aan het ontdekken is. Dat doet hij onder meer door de stadia van deze ontdekkingsreis telkens in een ander licht te dopen: flakkerende kaarsen, de gloed van een straatlantaarn, glinsterend zonlicht, schreeuwerige neonlampen, het koele waas van de ochtendschemering. De omgekeerde chronologie van de vertelling transporteert ons naar Pavels gedesoriënteerde binnenwereld, loepzuiver vertolkt door acteur Barry Keoghan (Mammal).