Jan zonder Vrees
In 1984 nam de Brusselse componist en sound designer Alain Pierre de muziek op die zou uitgroeien tot de iconische soundtrack van Jan zonder Vrees, de eerste lange Vlaamse animatiefilm. Met bekende stemacteurs als Jan Decleir en Dora van der Groen werd de film prompt een klassieke zondagmiddag-VHS voor een hele generatie Vlaamse kinderen.
Het is vooral de soundtrack die is blijven hangen, zozeer dat hij onlangs zelfs is uitgekomen op vinyl, gevolgd door enkele zeldzame liveoptredens van Pierre, die met zijn vintage synthesizers de muziek weer opvoerde – pakkende deuntjes vermengt met vrolijke middeleeuwse melodieën. Hoewel zelf nauwelijks bekend, componeerde Alain Pierre voor grote namen, maar werkte ook samen met Belgische avant-garde filmmakers als Thierry Zéno en Chantal Akerman. Deze animatiefilm voor kinderen uit de jaren 80 blijft fris door de baanbrekende synthesizersoundtrack.