Roaring Abyss
Deze fraai gefotografeerde, muzikale roadmovie trekt dwars door Ethiopië, het Oost-Afrikaanse land dat negentig miljoen inwoners telt en waar tachtig talen gesproken worden. Roaring Abyss staat bol van op locatie gemaakte veldopnames van allerlei vormen van traditionele muziek - van blaasorkesten uit de tijd van keizer Haile Selassie tot de Azmari, het Ethiopische equivalent van de Europese bard. Het zijn overgeleverde klanken, vervat in heel andere toonladders dan de Westerse muziek, die meer en meer plaats moeten maken voor een zanger met een synthesizer of een ander Westers instrument. Deze film legt muziek vast die eeuwenlang van generatie op generatie is doorgegeven, en die op traditionele instrumenten als de washent, masinko, krar en begena wordt gespeeld. Regisseur Quino Piñero trok twee jaar door Ethiopië, "het land waar zelfs de koffiebonen zingen", zo zegt een bewoner van de voormalige provincie Kaffa. Net als alle inwoners is hij apetrots op de traditionele Ethiopische muziek, die nooit verloren mag gaan.