"Zonder mij was er hier niets”, zegt Napoleon ergens halverwege Francofonia tegen Marianne, het Franse symbool van vrijheid en rede. En hij bedoelt natuurlijk de kunstschatten van het Louvre, dat de hele film lang het toneel is van bespiegelingen over de verhouding tussen kunst en macht. Tegen de achtergrond van de spannende plot die tijdens de bezetting van Parijs in de Tweede Wereldoorlog beraamd zou zijn door graaf Wolff Metternich en directeur Jacques Jaujard om het erfgoed in het museum veilig te stellen, neemt regisseur Aleksander Sokoerov ons mee in een detective-essay over de geschiedenis van het museum en de museologie. Hij vraagt zich niet alleen af van wie kunst is, maar gebruikt ook allerhande foto’s, schilderijen en archiefbeelden om zijn verhaal over de beide mannen te illustreren, en eigent zich daarmee de kunstgeschiedenis ook toe. Prikkelende en geestige sleutelfilm van het Critics’ Choice programma Whose Cinema.