Lebanon
Met Lebanon betreden we hetzelfde strijdtoneel als eerder in de animatiefilm Waltz with Bashir van Ari Folman. Ook Samuel Maoz is een soldaat die filmmaker werd, en ook hij goot zijn herinnering aan de Israëlische invasie van Libanon in 1982 in een bijzondere vorm. Lebanon speelt zich geheel af in het binnenste van een tank. Net als de soldaten zelf krijgen we alleen zicht op de buitenwereld door het schuttersvizier. De vierkoppige jonge bemanning - een van hen zal voor het eerst op mensen moeten schieten - krijgt de opdracht een peloton te assisteren bij de zuivering van een stadje. Wat voorgespiegeld wordt als een vakantietripje verandert al snel in een chaotische nachtmerrie waarin burgerdoden, verboden fosforgranaten en falangisten als dubieuze bondgenoten niet ontbreken. Een claustrofobische tour de force waarmee Maoz bewust afstand neemt van oorlogsclichés. In Venetië bekroond met de Gouden Leeuw.