Mark heeft een huis, een baan en zijn vrouw is zwanger. Zijn oude vriend Kurt, die een vrij en ongebonden leven leidt, belt met de vraag of Mark zin heeft om een weekend te gaan wandelen in de bergen. De dertigers zijn elkaar de afgelopen jaren steeds minder gaan zien – zo gaan die dingen. Voor Mark is het een welkom uitstapje, zo even zonder verantwoordelijkheden, voor Kurt is het een van zijn vele zorgeloze avonturen.
Old Joy laat hun autorit zien naar de Cascade Mountains ten oosten van Portland, Oregon, de lange wandeling naar een bron in een oerbos, en de weg terug. Zonder veel woorden proberen de oude maten elkaar en elkaars manier van leven weer te begrijpen en te rechtvaardigen. Maar de kloof tussen beiden lijkt al te groot voor een nostalgische sprong naar de oude vreugde die ze ooit met elkaar hebben beleefd. De film is gebaseerd op een roman van Jonathan Raymond uit Portland, Oregon. In deze secure, wat meditatieve film speelt het landschap een belangrijke rol en wordt vooral in de fraaie stiltes het onderwerp behandeld. Beheerst en ontroerend.