A Fugitive from the Past
A Fugitive from the Past wordt algemeen beschouwd als Uchida’s meesterwerk en een van de essentiële films van de Japanse cinema. De film is gemaakt in hetzelfde jaar als Imamura’s Intentions of Murder and Teshigahara’s Vrouw in het zand, waar de film in thematiek en als vormexperiment aan verwant is. Het is een modernistisch detectiveverhaal, waarin iemand wordt ingehaald door het verleden op een manier die niet onderdoet voor de film noir. In A Fugitive from the Past gaat het om een diefstal, moord en brandstichting tijdens een storm die in 1947 een stad in Hokkaido verwoestte. Tien jaar later leeft de verantwoordelijke dader onder een andere naam en is hij een succesvol zakenman. Hij krijgt een telefoontje van een prostituee die hem op die noodlottige dag tegenkwam.
Deze film is een voorloper van de vele Europese films die in het decennium erna het misdaadgenre gebruikten om de samenleving aan een onderzoek te onderwerpen (en aan te klagen). Er zijn er echter maar weinig die technisch even knap gemaakt zijn. Opgenomen op zwart-wit-16mm-scopeformaat met een lage ASA en vervolgens opgeblazen tot 35mm, waardoor er een grove korrel ontstaat. Dit onderstreept de basale grauwheid (vooral van de kolkende zee), de onderhuidse drang tot overleven en de onmogelijke hoop op redding in het naoorlogse Japan. (James Quandt)