Moet Victor Hugo worden beschouwd als een genie of een man ‘als ieder ander’, iemand met zijn eigen talenten en tekortkomingen? Deze film is een komisch, maar ook subtiel drama over een acteur (voortreffelijk gespeeld door Fabrice Luchini) die worstelt met de complexiteit van de post-#MeToo-cultuur, zowel op het podium als in de echte wereld.
De populaire acteur Robert Zucchini – gebaseerd op en vertolkt door Fabrice Luchini – heeft zijn roem vergaard door uitzonderlijke lezingen waarin de scherpzinnigheid van de klassieke Franse schrijver Victor Hugo wordt tentoongesteld en gevierd. Maar werkt deze onbeschroomde verheerlijking van het ‘mannelijke genie’ wel zo goed in de hedendaagse, verlichte maatschappij? De acteur botst niet alleen met een feministisch theatergezelschap, maar ook met zijn volwassen dochter in wier leven hij nauwelijks aanwezig is geweest. Hoe zorg je dat kunst en politiek – en belangrijker nog, de relaties in je privéleven – met elkaar stroken?
De voormalige criticus en scenarioschrijver Pascal Bonitzer heeft de afgelopen jaren zijn roeping gevonden als filmmaker. Victor comme tout le monde is een fris, gevoelig, grappig en ontroerend verslag van hedendaagse dilemma’s, op het podium en daarbuiten, schitterend geschreven door de in 2023 overleden Sophie Fillières. Er is een zeldzame balans gevonden: de film vermijdt gemakzuchtige satire en toont ons alle kanten van de situatie – en erkent dat Hugo inderdaad een groot schrijver was.