Salomão Scliars neorealistische fictiedebuut over de dagelijkse strubbelingen van vissers in een klein dorpje dat wordt bedreigd door de elementen was de eerste film gemaakt in Rio Grande do Sul. Een uniek werk en een voorloper van de Braziliaanse Cinema Novo. Een grootse herontdekking.
Het moest zo zijn dat de digitale restauratie van Vento Norte haar wereldpremière op IFFR zou beleven – Nederland was tenslotte het eerste Europese land dat fillmmaker Salomão Scliar ooit bezocht. Hij begon zijn overzeese reis hier in 1948 om het gouden jubileum van koningin Wilhelmina bij te wonen. Hij kwam net op tijd aan op 29 augustus en vertrok weer op 23 september, na de kroning van koningin Juliana.
Scliar werkte oorspronkelijk als fotograaf voor bioscopen en kranten (foto’s van zijn Europese reis werden gepubliceerd in de Revista do Globo); met zijn eerste short, Homens do mar (1945), stortte hij zich ook op het maken van films. Vento Norte, Scliars bijzonder neorealistische fictiedebuut over het dagelijkse geploeter van door de elementen geteisterde vissers in een dorpje, was ook gelijk de eerste film die in de staat Rio Grande do Sul werd gemaakt. Het zou Scliars enige fictiewerk blijven en ook zijn enige lange film – een uniek werk en een voorbode van Braziliës Cinema Novo een decennium later.