Tijdens een Amsterdamse hittegolf ontdekt Sandra dat haar partner vreemdgaat en kampt ze met de ene financiële tegenslag na de andere. Deze energieke en hoopvolle film is humoristisch en hartverscheurend. Nienke Plas vertolkt op schitterende wijze een moeder die zich niet laat ontmoedigen door een apathisch socialezekerheidsstelsel.
Sandra houdt het hoofd maar net boven water. Ze woont met haar twee kinderen en haar partner in een klein, maar kleurrijk Amsterdams appartement en komt (meestal) net rond dankzij schoonmaakwerk, ruilhandeltjes met buren en een uitkering. Maar als de tegenslagen zich opstapelen – onbetaalde rekeningen, een beschuldiging van fraude, haar partner die vreemdgaat – moet Sandra alle zeilen bijzetten om haar kinderen uit de handen van de hulpverlening te houden.
Deze schitterende, optimistische tweede speelfilm van de Nederlandse filmmaker en scenarist Paloma Aguilera Valdebenito (Out of Love, IFFR 2016), is een scherpe kritiek op een falend socialezekerheidsstelsel met de levendigheid en het optimisme van een musical. Nienke Plas schittert als de matriarch wier kracht, moed en charisma doen denken aan Almodóvars protagonisten.
Mede dankzij de schitterende verzadigde kleuren en de sfeervolle soundtrack toont Treat Her Like a Lady hoe warmte en veerkracht de meest wanhopige situaties kunnen veranderen in nieuwe kansen op vrolijkheid en positiviteit.