Een seksdate wordt een triootje dat leidt tot een orgie. In deze magischrealistische gay odyssee tussen de lakens mijmert Matias over zijn seksuele ervaringen en denkt hij na over zijn toekomst, terwijl hij zich richt tot een fictief personage uit de Braziliaanse literatuur.
De film van Gustavo Vinagre en Vinicius Couto speelt zich af tussen de vier witte muren van Matias’ Braziliaanse vakantieoord. Chemsex – het gebruik van psychoactieve middelen om betere seks te hebben – is een hoeksteen van Matias’ leven na corona. Zijn intieme gesprekken op Grindr leiden al snel tot seks. Hij vertelt zijn nieuwe sekspartners over eerdere contacten en speelt de situaties die hij beschrijft na. Matias praat ook met G.H. – een personage uit de roman De Passie volgens G.H. van Clarice Lispector uit 1964.
Het soms documentaireachtige portret van de chemsexcultuur staat bol van het verlangen naar contact en de offers die mensen bereid zijn te brengen voor genot. Open gesprekken worden doorspekt met aanrakingen, en nepdrugs leiden tot echte intimiteit. De mannen lezen, neuken, praten en luisteren – naar elkaar en naar de regen in São Paulo.
The Passion According to G.H.B. is een conceptueel onderzoek dat de risico’s en beloningen blootlegt van het verruimen van je geest en je seksleven. Uiteindelijk proberen de mannen in de film de grenzen tussen elkaar, maar ook de grenzen in hun binnenste, te laten vervagen.