Als een reeks gruwelijke moorden het platteland van Oost-Jakarta opschrikt, moet legerofficier Soegeng geruchten rond de betrokkenheid van het leger de kop indrukken. Zijn onderzoek brengt echter corruptie aan het licht – een ongemakkelijke waarheid.
Indonesië, begin jaren 60. In het dorp Lubang Buaya wordt een reeks macabere moorden gepleegd met een duidelijk patroon: de slachtoffers worden op de 30ste van elke maand gedood en achtergelaten met grote gaten in hun lichaam. In hun gezichten staan woorden als ‘hebzuchtig’ en ‘harteloos’ gekerfd. Wie is de dader? Volgens de een is het de Holle Geest, volgens anderen zijn het de communisten. Op de vraag of het een psychopaat kan zijn antwoordt legerofficier Soegeng: ‘Sterker nog, het zijn mensen zoals ik.’
Hanung Bramantyo (Gowok: Javanese Kama Sutra, IFFR 2025) keert terug op IFFR met The Hole, 309 Day to the Bloodiest Tragedy, een rebelse thriller met een bovennatuurlijke kern. Bramantyo’s mix van geschiedenis en mythe is geïnspireerd op de geruchten rond de ‘30-Septemberbeweging’ uit 1965, toen zes generaals in Lubang Buaya werden vermoord na een mislukte militaire coup. Dit keerpunt in de Indonesische geschiedenis vormt het uitgangspunt voor een tijdloos folkverhaal waarbij het politieke discours en bijgeloof gevaarlijk soepel in elkaar overlopen.
Behendig balancerend tussen moordmysterie en horror verkent The Hole het ijzingwekkende hart der duisternis.