In Almaty beraamt een berooid stel een plan om uit de geldzorgen te komen, maar ze belanden al snel in een giftige mix van social media, gewelddadige criminaliteit en uit de hand gelopen hebzucht. Deze zinderende, meedogenloze horrorfilm is een bloederige satire op de vernederingen van de nadagen van het kapitalisme.
“Nieuwe dag, nieuwe kansen!” Ondanks hun positieve instelling en keiharde werken zijn Azamat (Ayan Utepbergen) en Tansholpan (Dilnaz Kurmangali) volledig blut. Als hun schulden op gewelddadige wijze worden teruggevorderd, bedenken ze een plan om snel geld te verdienen. Met hulp van een louche laborant fingeert het stel een terminale ziekte en zetten ze een crowdfundingactie op voor een ‘levensreddende’ behandeling die al snel viraal gaat. Hun snelle roem en rijkdom lijkt een droom die uitkomt, maar wanneer ze de aandacht trekken van de onderwereld van Almaty loopt hun plan gevaarlijk uit de hand.
Na het succes van Shulamah (2024), waarbij Aitore Zholdaskali nog coregisseur was, bevestigt zijn doortastende eerste eigen speelfilm Sicko zijn talent. Ondanks de invloed van Koreaanse horror – met de combinatie van bloederig geweld, zwarte humor en scherpe maatschappijkritiek – biedt de film ook opmerkelijke bespiegelingen op het leven in het huidige Kazachstan. Onder de stijlvolle details en bloederige spanning gaan scherpe observaties schuil over genderdynamiek en de nadagen van het kapitalisme, die uiteindelijk op gruwelijke wijze aan het licht komen.