Projecto Global
Ivo Ferreira presenteert een politieke thriller gedreven door gebroken idealen, persoonlijke verwikkelingen en grote spanning, gesitueerd in de turbulente jaren na de Anjerrevolutie. Een scherpe blik op een revolutionaire beweging die zicht verliest op zijn doel.
De jaren zeventig werden in verschillende geïndustrialiseerde landen gekenmerkt door terrorisme – of gewapend verzet, afhankelijk van je standpunt. De afkortingen zijn nog altijd bekend: RAF, IRA, ETA. Portugal beleefde zijn eigen ‘jaren van lood’ pas van 1980 tot 1987, toen de Forças Populares 25 de Abril (FP-25) – naar verluidt geleid door de ongrijpbare Otelo Saraiva de Carvalho, een sleutelfiguur in de Anjerrevolutie van 1974 – opkwam voor de, in hun ogen, bedreigde successen van die revolutie. De acties van FP-25 liepen uiteen van bankovervallen en liquidaties tot het beschieten van NAVO-schepen in de haven van Lissabon.
In Ivo Ferreira’s politieke thriller Projecto Global is deze periode uit de Portugese geschiedenis gefictionaliseerd, aan de hand van de verhalen van drie FP-25-leden – Rosa, Queiroz en Jaime – en hun aartsvijand Marlow, die ooit Rosa’s geliefde was. Via hun vervlochten levens toont de film de geladen en vaak tegenstrijdige wereld waarin de groep opereerde, evenals die van de machthebbers die vastbesloten waren hen te stoppen.
In navolging van de politieke thrillers die in de jaren zeventig en tachtig gemaakt werden in Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten laat Projecto Global zien hoe film politiek inzicht kan combineren met ware spanning en explosieve actie.