Palestine 36
Deze ontroerende Palestijnse inzending voor de Academy Awards van 2026 dramatiseert de complexe strijd van verschillende Palestijnse Arabieren tegen het Britse kolonialisme en de zionistische nederzettingen in 1936. Annemarie Jacir toont de minder bekende maar onmisbare geschiedenis van het voortdurende Palestijnse verzet.
1936: de Britse overheersing van Palestina heeft tot hevige onrust geleid, met name vanwege de Britse steun voor het zionisme en het toewijzen van gebieden voor Joodse nederzettingen. Als de vlam in de pan slaat, zijn we getuige van de geboorte van de Palestijnse onafhankelijkheidsstrijd bij zowel de lokale bevolking als bij sympathiserende Britse bureaucraten. Onder hen Yusuf (Karim Daoud Anaya), een jonge dorpsbewoner die steeds opstandiger wordt, en Khuloud (Yasmine Al Massri), de weinig subtiele echtgenote van een rijke Palestijnse journalist.
Annemarie Jacir (Like Twenty Impossibles, IFFR 2017; Wajib, IFFR 2018) smeedt met dit web van personages een ambitieus historisch drama over de Arabische opstand in Palestina van 1936 tot 1939 in de sfeer van een generatie-epos en met sterren als Hiam Abbass en Jeremy Irons. Mede dankzij het verzorgde production design weet zij ons naadloos van de stad naar het platteland te voeren. Wanneer botsende idealen onvermijdelijk leiden tot een gewapend conflict tussen Palestijnse vrijheidsstrijders en wrede Britse officieren, toont Palestine 36 ons het groeiend verzet van gewone mensen in de strijd voor autonomie en hun voortbestaan.