Marcel Pagnol, de iconische schrijver en regisseur uit Marseille, wordt gevraagd om zijn levensverhaal op te stellen; zijn jongere zelf komt tot leven en schiet hem te hulp bij het ophalen van herinneringen en het terugkijken op zijn vroege jaren. Een portret als een schitterend geanimeerde dagdroom, over een van de grote namen uit de twintigste-eeuwse Franse cultuur, door de bekende filmmaker en animator Sylvain Chomet (The Triplets of Belleville, 2003).
Marcel Pagnol is niet alleen een van de grootste twintigste-eeuwse Franse schrijvers en toneel- en filmregisseurs, maar vooral een symbool van zijn geboortestad Marseille. Hij is zo beroemd dat mensen hun kinderen nog altijd vernoemen naar personages uit zijn werk. In Marcel et Monsieur Pagnol zien we de meester op zijn zestigste, na een glansrijke carrière en met de herfst van zijn leven in zicht. Het Franse modetijdschrift Elle vraagt hem een column te schrijven over zijn jeugd, maar hij kan niets bedenken – tot Marcel opduikt, zijn jongere ik, die herinneringen oproept aan zijn vroege, moeizame bestaan als schrijver. Hij werkte in Parijs als onderwijzer om rond te komen, tot hij doorbrak in 1929 in het theater, en twee jaar later in de filmwereld.