Wanneer Ainara aankondigt dat ze non wil worden, raakt haar familie in paniek. Wil ze dit echt of is ze beïnvloed door de geestelijke leiding van haar school? Of is deze ingrijpende beslissing misschien het gevolg van haar vaders gebrek aan aandacht of haar moeders afwezigheid?
Los domingos is een film over geloof en toewijding, zekerheid en twijfel. De zeventienjarige Ainara is haar moeder op jonge leeftijd verloren. Zoals gebruikelijk in haar familie gaat ze naar een religieuze school. Op een dag vertelt ze haar familie dat ze een week in een klooster wil doorbrengen: ze overweegt om non te worden. Dit onverwachte nieuws zet het leven van haar familie op zijn kop en haalt oud zeer, wrok en meningsverschillen naar boven.
Het door Alauda Ruiz de Azúa geschreven en geregisseerde drama Los domingos is voer voor discussie. Met schitterende vertolkingen van de hele cast (onder leiding van debutante Blanca Soroa) verkent de film de positieve kanten én keerzijdes van Ainara’s religieuze roeping –terwijl het vragen oproept over tolerantie, indoctrinatie, conformisme, verwaarlozing en vrijheid. Dankzij de geweldig geschreven dialogen vormt Los domingos een complex psychologisch en ideologisch portret van een Spaans gezin, een religieus instituut en een individu.