La petite dernière
De zeventienjarige Fatima is de jongste dochter in een Frans-Algerijns gezin. Als jonge vrouw bevindt ze zich op een keerpunt in haar leven en begint aan een alles veranderende, maar vaak eenzame verkenning van haar seksualiteit, haar geloof en haar identiteit.
In het warme coming-of-age-portret La petite dernière volgen we de jongvolwassen Fatima tijdens een jaar van zelfontdekking. Met het einde van de middelbare school in zicht dreigt voor de lesbische Fatima de valkuil van een heteronormatief bestaan. Gehuld in zwarte kleding ontmoet ze ’s avonds vrouwen onder een pseudoniem. Daarbij trekt ze een muur op die anderen buitensluit – en haarzelf gevangen houdt. Maar dan ontmoet ze de verpleegster Ji-Na (Park Ji-min uit Return to Seoul) en wordt ze verliefd.
Kundig geregisseerd door actrice en filmmaker Hafsia Herzi, dompelt La petite dernière (gebaseerd op de autofictionele roman van Fatima Daas uit 2020) ons onder in de onuitgesproken eenzaamheid van Fatima – die zelfs voelbaar is in een zaal vol mensen. Nadia Melliti speelt een prachtig gelaagde rol. Ze verbeeldt de onrust achter Fatima’s ondoorgrondelijke uiterlijk, terwijl die trouw probeert te blijven aan haar verlangens en haar geloof. Jérémie Attard legt de acteerprestaties zorgvuldig vast, met sensueel en verfrissend camerawerk. Een kalme, krachtige overpeinzing over hoe lastig zelfacceptatie kan zijn.