Tiener met tennistalent Felice wacht een grandioze carrière, maar als een flamboyante nieuwe trainer ten tonele verschijnt, begint het strenge regime van zijn vader af te brokkelen. Het Italiaanse acteericoon Pierfrancesco Favino vertolkt de getroebleerde alfatrainer met speels machismo en elan.
Tiener en tenniswonder Felice (een zeer toegewijde Tiziano Menichelli) heeft van zijn dominante vader Pietro geleerd dat een goede verdediging de beste aanval is. In een zonovergoten Italië in de jaren tachtig dwingt Felices vader hem de top te halen met zijn behoudende, The Art of War-achtige strategie. Zodra Felices nieuwe trainer Raul ‘de Kat’ Gatti de baan betreedt, gaat dat mis. Deze niet-ingeloste tennisbelofte en aan lager wal geraakte rokkenjager – met speels machismo gespeeld door het Italiaanse acteericoon Pierfrancesco Favino – verbergt zijn problemen achter bravoure. In plaats van de toegewijde trainer die je zou verwachten, is hij eerder de ontspannen vader die Felice nooit heeft gehad.
Met de ongewone vriendschap tussen een stoïcijns tienertalent en zijn alfamannetje-trainer als uitgangspunt creëert ex-acteur en filmmaker Andrea Di Stefano een bitterzoete coming-of-age buddyfilm. Il Maestro laat zien dat alleen echte ervaringen tot succes op de baan leiden. Een wedstrijd winnen is maar een middel. Winnen in het leven – wat voor iedereen iets anders betekent – is veel belangrijker.