Na decennialang in het buitenland gewoond te hebben keert Iona (Tilda Swinton) terug naar haar ouderlijk huis op Fiji. Daar hoopt ze antwoorden te vinden op haar vele vragen over de beschaving en de daarin gewortelde onvrede. Een speculatieve autobiografie, die is vormgegeven als een betoverende kruising tussen een etnografische studie en verhalende fictie; een monumentaal werk van pure cinema!
Cynthia Beatt woont al decennialang in Berlijn, maar is in Jamaica geboren en deels in Fiji opgegroeid. Voor Heart of Light – eleven songs for Fiji keert ze terug naar de archipel in de Stille Oceaan waar ze ooit woonde. Haar nieuwste en misschien wel beste werk is in dezelfde stijl gefilmd waarmee Beatt voor het eerst experimenteerde in haar debuutfilm Description of an Island (1979; met Rudolf Thome als coregisseur). Dat was zowel een etnografische studie van een Vanuatuaans eiland en zijn bewoners als een essayistische fictiefilm over het maken van documentaires, waarin Beatt zelf de hoofdrol speelde.
Deze keer is Tilda Swinton, inmiddels Beatts alter ego, in de rol van Iona de spil van dit verhaal over thuiskomen, verlies en levenslessen, opgenomen op plekken die vaak niet meer lijken op de plekken die ze zich herinnert. Heart of Light – eleven songs for Fiji heeft een unieke Matisse-achtige koers en vormt een indrukwekkend filmgedicht, waarin oplossingen voor alle ellende te vinden zijn aan de rand van de wereld.