Father Mother Sister Brother
De met een Gouden Leeuw bekroonde ‘anti-actie’-komedie van Jim Jarmusch verkent de soms tedere, soms ongemakkelijke interacties tussen de bohemiengeneratie en hun volwassen kinderen. Dit drieluik heeft een indrukwekkende sterrencast, onder wie Adam Driver, Mayim Bialik, Tom Waits, Cate Blanchett, Vicky Krieps, Charlotte Rampling, Indya Moore en Luka Sabbat.
In de VS reizen een welgestelde broer en zus van in de veertig naar het noorden om hun vader te bezoeken die weduwnaar is geworden. Hun goedbedoelde zorgen om zijn welzijn leiden tot een zachtmoedige komedie vol onhandige uitdrukkingen en, zo blijkt, een volkomen verkeerde inschatting van het leven van hun slordige vader. In Ierland krijgt een glamoureuze moeder haar dochters op bezoek voor een tot in de puntjes verzorgde afternoon tea. Hier zijn de rollen omgedraaid: zij peilt hun leven, maar ze houden de realiteit voor haar verborgen, met heerlijk komische gevolgen. En in Frankrijk komen een broer en zus samen nadat hun ouders zijn omgekomen bij een vliegtuigongeluk. Met een open blik ontrafelen zij het trans-Atlantische leven van hun ouders, wanneer documenten en spullen in de nu lege Parijse flat identiteiten onthullen waar zij niets vanaf wisten.
Met zijn gebruikelijke gevatte, coole stijl komt Jarmusch (Only Lovers Left Alive, IFFR 2014) met een tedere observatie van menselijke relaties tussen verschillende generaties. Het eenvoudige uitgangspunt creëert ruimte voor de humor van herhaling, kleurgebruik en archaïsche woordgrappen, met een betoverend effect: als een bloem die langzaam opengaat.