De Palestijnse Aseel en Israëlische Roy waren jeugdvrienden en vredesactivisten. Nadat Aseel is gedood door de Israëlische politie blijft Roy met hem praten om zijn morele kompas te vinden in de toenemende ongerechtigheid. Een uiterst intieme getuigenis van solidariteit in een verwoestende oorlog.
Roy Cohen, een Israëliër van Arabisch-Joodse afkomst, en de Palestijnse inwoner van Israël Aseel Asleh ontmoetten elkaar als tieners op een vredeskamp in Maine in de VS. Ze werden goede vrienden en voorvechters van een gezamenlijke toekomst zonder geweld – een droom die nooit zou uitkomen. Aseel werd tijdens de historische gebeurtenissen van oktober 2000 gedood door de Israëlische politie, waar Roy nooit overheen is gekomen. Hij is altijd blijven praten met Aseel om vast te houden aan zijn morele kompas te midden van de toenemende ongerechtigheid.
Far from Maine is Roys persoonlijke brief aan Aseel, een manier om zijn nalatenschap te bewaren met behulp van herinneringen en ontmoetingen met Palestijnse vrienden en vooraanstaande Israëliërs uit hun gemeenschap. De film is een getuigenis van Cohens rouwproces, verantwoordelijkheidsgevoel en ontheemding tijdens de verwoestende oorlog in Gaza en de extreme radicalisering van de Israëlische samenleving na 7 oktober. Met een uiterst persoonlijke blik schetst Cohen deze realiteit oprecht en helder met behulp van dialoog en nuance – zeldzame eigenschappen in tijden van verdeeldheid en afwijzing.