Dead Man’s Wire
Het fascinerende, waargebeurde verhaal van Tony Kiritsis (Bill Skarsgård), die zijn hypotheekverstrekker onder schot hield terwijl hij via de Amerikaanse media zijn zaak bepleitte. Gus Van Sant schotelt ons een complexe, twijfelachtige volksheld voor, zowel dwaas als rechtvaardig, in een doorgedraaide wereld.
“The revolution will not be televised,” zei Gil Scott-Heron ooit – maar in 1977 was dat drie dagen lang wél het geval. De gegriefde Tony Kiritsis nam drastische stappen tegen zijn hypotheekverstrekker die hem – naar zijn idee – een stuk grond had ontfutseld voor eigen gewin. Hij ontvoerde medewerker Richard Hall (Dacre Montgomery) en bond hem vast aan een geladen geweer. Kiritsis riep zichzelf uit tot held en gaf zijn eisen telefonisch door aan de politie en de media – onder andere aan de gladde radio-dj Fred (Colman Domingo). Ondanks zijn waanideeën en paranoia vocht deze ‘held’ voor een goede zaak.
Gus Van Sant (Elephant, IFFR 2004), belicht in dit meeslepende, waargebeurde verhaal de situatie vanuit elk denkbaar ethisch perspectief – met een ijzingwekkend optreden van Al Pacino als de vader van de gijzelaar. Van Sants talent voor het imiteren van klassieke audiovisuele vormen wordt in Dead Man’s Wire ten volle benut.
Dead Man’s Wire toont ons een spektakel waarin de massamedia langzaam de controle te verliezen over hun live uitzendingen. Heel even voeren chaos en Kiritsis’ kans om zijn subversieve boodschap te verspreiden de boventoon.
Let op: de vertoning van Dead Man’s Wire op woensdag 4 februari om 18.00 uur is onderdeel van het Tiger College-evenement.