Een Franse academica belandt in een wereld van verzwegen verhalen tijdens haar onderzoek naar het mysterie van een camera-achtige machine, gemaakt door heimelijk opererende benedictijnen, die de geschiedenis zou hebben vastgelegd. Een wetenschappelijke, intellectuele mysterie-noir in de geest van Jorge Luis Borges en Umberto Eco.
Bij haar onderzoek naar de filosofie en neurologie van het geheugen stuit Béatrice Courte (Anne Laure Sellier) op het verhaal van een benedictijn die in de jaren vijftig beweerde de kruisiging van Christus te hebben gezien met een machine die elk moment in de wereldgeschiedenis had vastgelegd en kon weergeven op een tv. Het verhaal veroorzaakte een schandaal, zeker in het Vaticaan. Courte raakt geobsedeerd door dit raadselachtige fenomeen en gebruikt haar nauwgezette onderzoeksmethoden om steeds dieper te spitten, voorbij de realiteit – en zet daarbij mogelijk haar wetenschappelijke reputatie op het spel.
Zelden is analoog onderzoek zo levendig verbeeld als in deze opmerkelijke debuutfilm van Jack Auen en Kevin Walker van het collectief Cosmic Salon (Things Hidden Since the Foundation of the World, IFFR 2025), die werd gefilmd op warm, spaarzaam belicht 16mm. New Yorkse bibliotheken en stapels videobanden en tijdschriftartikelen bieden toegang tot thema’s als geschiedschrijving, het paranormale en institutionele geheimhouding: fascinerend materiaal, zelfs voor de grootste agnost.