Nat reïncarneert als huishoudelijk apparaat met een bewustzijn, maar haar aristocratische schoonfamilie is als de dood voor spoken en moet niets van haar hebben. Als Nat ze echter uit de zakelijke problemen helpt, blijkt ze een onmisbare aanwinst – een nuttige geest.
Na haar dood keert Nat op een uiterst hygiënische manier terug naar haar liefhebbende man March: als luxe stofzuiger. Maar March’ stijve ondernemersfamilie vindt deze hereniging maar niets. Ze hebben nota bene hun fabriek moeten sluiten na een aanval door spoken. Nat weet ze voor zich te winnen door de fabriek van spoken te ontdoen, maar dit is pas het begin van haar taak als spokenjager.
A Useful Ghost lijkt een onschuldige, komische fantasie, maar schijn bedriegt. Ratchapoom Boonbunchachokes explosieve debuut is een felle, gelaagde aanval op het Thaise establishment. De filmmaker beukt met fluwelen handschoenen in op de hypocrisie van het burgerleven, de wreedheid van de religieuze elite en de tirannie van het militair-industriële complex.
Deze met liefde samengestelde verzameling filmische hoogstandjes is bovenal een ode aan het vertellen van verhalen, waarin dromen, fantasieën en raamvertellingen speels over elkaar heen buitelen. Even opgewekt als overtuigend eist A Useful Ghost de politieke kracht van excentriciteit weer op, met buitenstaanders in alle soorten en maten, dood of levend. Ondersteund door het Hubert Bals Fonds in 2023 en winnaar van de Grand Prix van de Cannes Critics’ Week 2025.