Un gran casino
Is het grootste casino van Europa niet gewoon één grote puinhoop? Daniel Hoesls Un gran casino is een boze mijmering over een gebouw, een Italiaans dorp en alles wat daar plaatsvindt in naam van ongebreideld winstbejag.
Het gokhuis in kwestie is het Casinò di Campione, een architectonische gruwel die de Italiaanse exclave Campione d’Italia domineert. Vanaf het Luganomeer is het opzichtige, postmoderne gedrocht goed te zien: het maakt van het omringende dorp een folkloristisch pretpark. Voor filmmaker Daniel Hoesl groeide het casino – dat in 2007 werd geopend, in 2018 werd gesloten en in 2022 werd heropend, al die tijd profiterend van de merkwaardige fiscale situatie van Campione d’Italia – uit tot een vlaggenschip van het wereldwijde kapitalisme.
In tegenstelling tot Hoesls eerdere films is Un gran casino een oefening in minimalisme: lange, veelal observerende takes in zwart-wit met af en toe een gespeelde scène voor de verhaaldichtheid; een poëtische, sociaaleconomisch geladen voice-over en punkachtige muzikale intermezzo’s. Dit is meer dan een verhaal, dit is een film die de aandacht trekt van het publiek: een draaikolk van wijze doemdenkerij. Je verlaat Un gran casino met meer kennis, minder illusies over de toestand van de wereld en hopelijk de wil om te veranderen.