Traffic
Een kunstroof in een Rotterdams museum leidt tot aangrijpende beschouwingen van de behandeling van Roemeense migranten in Europa. De tweede speelfilm van Teodora Ana Mihai is een vernietigende kritiek op globalisering en de uitbuiting van mensen die dromen van een beter leven.
Stel je voor dat je erin slaagt een beroemd schilderij ter waarde van miljoenen euro’s te stelen. Vervolgens sta je voor een dilemma: hoe ga je het verkopen? Dit is het onderwerp van Traffic, de tweede speelfilm van Teodora Ana Mihai. Deze hybride film, ergens tussen een overvalfilm en een politiek geëngageerd melodrama, is losjes gebaseerd op ware gebeurtenissen en geschreven door de Palme d’Or-winnende Roemeense auteur Cristian Mungiu. De film onderzoekt hoe de ontheemde positie van twee Roemeense migranten in België leidt tot een wanhopige daad van rebellie.
Traffic speelt zich af in Roemenië, België en Nederland, inclusief een aantal opzienbarende scènes in Rotterdam, en erkent de economische onzekerheid van arbeidsmigranten, maar geeft uiteindelijk iets veel diepzinnigers weer: de mensonterende omstandigheden waarin mensen terechtkomen als ze eenmaal in West-Europa aankomen. Het stelen van deze kunstwerken is niet per se gemotiveerd door financiële redenen, maar meer een manier om de verachtelijke manieren waarop mannen en vrouwen in deze film als tweederangsburgers zijn behandeld te wreken. Zo wordt deze genreoverstijgende film een aangrijpende reflectie op politieke, economische en culturele machtshiërarchieën, waarin de hopeloze manieren onderzocht worden waarop individuen deze mechanismen van onrechtvaardigheid proberen te ondermijnen.