In The House and the Brain laat een 18e-eeuwse vloek Marianna Gallatin in een oneindige spiraal van verleiding en wanhoop belanden. Filmmaker Gloria Monty was een pionier in de ontwikkeling van de soap en beheerste de videovorm tot in de puntjes.
Gloria Monty, die The House and the Brain regisseerde, was een belangrijke figuur in de ontwikkeling van de soap. Deze melodrama’s met episodische verhaallijnen, die soms decennia te zien waren met meerdere generaties aan personages, waren oorspronkelijk bedoeld voor een vrouwelijk publiek dat voornamelijk uit huisvrouwen bestond. Monty was een van de pioniers in het genre en ook een van de eerste Amerikaanse, vrouwelijke televisieregisseurs. Haar bijzondere gevoel voor emotionele opschudding is ook zichtbaar in dit zeldzame uitstapje buiten het soapgenre. Monty maakt bijzonder goed gebruik van de visuele eigenschappen van de vroege videotechniek waarmee de film is gedraaid: zacht, een tikje wazig en zeer geschikt voor een veranderlijke wereld vol onduidelijke grenzen.