The Grey Machine
Het meest recente essay van Péter Lichter vertelt aan de hand van found footage het verhaal van een machine, ontwikkeld op basis van teksten van de door wetenschappelijke denkwijzen geobsedeerde dichter Edgar Allan Poe, om zo een nooit bestaande machine tot leven te wekken.
In 1921 dook een manuscript op met fragmentarische teksten die sterk aan Edgar Allan Poe deden denken – hoewel ze geïllustreerd waren met technische tekeningen en vol stonden met complexe wiskundige formules. Na een aantal decennia kregen onderzoekers door dat dit geen literair werk was (hoe experimenteel ook), maar een ontwerp voor een machine die Poe’s geest moest reconstrueren als robot.
Weer een aantal decennia later kon iemand dit plan eindelijk uitvoeren … Péter Lichters nieuwste essay over het verband tussen literatuur en cinema, filmtheorie en avant-gardisme verandert in een verontrustend razend monster, ook al is er niets ongepasts of aanstootgevends te zien. Toch zorgt de combinatie van found footage-horror met de nu archaïsch ogende computerprogramma’s voor een verhaal over AI-terreur, voor een verrassend intense huivering. Lichter bewijst opnieuw dat hij een van de weinigen is in de moderne experimentele cinema die volstrekt originele beelden en geluiden weet te creëren.