“Als de geesten onze tijd kunnen bezoeken, dan wij ook die van hen”. Van deze freewheelende reis door de geschiedenis van Duitsland in de 20e en 21e eeuw gaat een bijna bovennatuurlijke kracht uit, vooral door de dappere heldin Tine. Als lid van ‘Esthetisch Links’ pleegt ze gewaagde kunstzinnige daden in de hoop sociale verandering teweeg te brengen. Op de vlucht voor de politie trekt ze naar haar Oost-Duitse geboorteplaats Bad Kleinen, een plattelandsdorpje dat vast lijkt te zitten in de vorige eeuw. Maar de geschiedenis blijkt onzeker wanneer er een skelet wordt opgedregd uit het meer. Heeft het iets te maken met de nazi’s? Met terrorisme? En zijn de familiegeschiedenissen van de plaatselijke bewoners erbij betrokken? Wanneer Tine met een groepje jongeren een korte film besluit te maken, worden er al snel lagen toegevoegd aan deze steeds groter wordende puzzel.
Filmmaker Laura Laabs, die eerder korte films maakte en werkte voor de televisie, brengt dit verhaal in een gewaagde en vrolijke mix van stijlen. Realisme wordt vaak met voeten getreden: sommige scènes zijn een pastiche van bekende tv-formats, terwijl citaten van filosofen als Walter Benjamin voor een poëtische laag zorgen. Red Stars Upon the Field is groots opgezet, maar de innemende interactie tussen de personages en de nauwkeurige observatie van één plek vormen een stevige basis.