In Aria Covamonas’ schaamteloos grappige satire, die populaire en politieke beelden combineert met een schilderachtige esthetiek, schudden maatschappelijke fundamenten op hun grondvesten als een kosmische animator onder het toeziend oog van voorzitter Mao gedwongen wordt een film te maken over westerse filosofie.
Een kosmische animator haalt zich de woede van het Centraal Comité op de hals en moet voor straf een film over westerse filosofen maken onder het toeziend oog van voorzitter Mao – die ze al snel ter dood veroordeelt. Maar kameraad Sun Wukong is vastbesloten dat te voorkomen. De chaos die daaruit voortvloeit leidt tot een fantasievolle animatiefilm met een mengeling van populaire en hoge cultuur, absurditeiten en verwijzingen, van de Griekse oudheid tot Mickey Mouse en Disney.
Dit Mexicaanse animatiedebuut met zijn fantasievolle, losse, collage-achtige, dadaïstische en hilarisch gedubde Chinese dialogen met bijbehorende onzinnige ondertitels is een scherpe, oneerbiedige aanklacht tegen de politieke en populaire cultuur. Het sound design en de muziek doen denken aan vinylopnamen, wat de speelse retrosfeer van de film verder versterkt. La gran historia de la filosofía occidental is een geestig, anarchistisch, revisionistisch werk dat vrolijk allerlei heilige huisjes omverschopt. Bertrand Russell draait zich na het zien van Aria Covamonas’ uitbundige werk misschien wel om in zijn graf – niet van woede, maar van het lachen.