Max Zihlmann was een van de beste scenarioschrijvers van Duitstalige film en tv. De lang verloren gewaande maar onlangs weer gevonden film The Thief kwam voort uit een opdracht van de filmacademie. Het is Zihlmanns debuut als regisseur, een specialisatie waaraan hij zich niet vaak zou wagen, en weerspiegelt zijn relaxte levenshouding.