Naast de wereldpremière van documentaire Parama – A Journey with Aparna Sen van Suman Ghosh wordt op IFFR 2024 ook Sens eigen film Parama (1985), waar de titel aan is ontleend, vertoond.
In haar tweede speelfilm speelt Sen een bijrol en niet de hoofdpersoon Parama, wier leven wordt bepaald door haar relatie met haar familie en die geen eigen leven heeft. De geneugten van individualiteit leert Parama van Rahul, een fotograaf die haar gaat fotograferen voor een serie over typische huisvrouwen. Naarmate hun band hechter wordt, worden ook de shots steeds intiemer. Als Rahul de foto’s zonder Parama’s toestemming publiceert, keert haar familie, met haar man voorop, zich fel tegen haar.
In het werk van Aparna Sen is familie meestal de oorzaak van problemen en zelden de omgeving die troost of antwoorden biedt voor iemand die hulp nodig heeft. In Parama schetst Sen een somberder beeld dan ooit van de structurele bedreigingen die, in veel opzichten, dagelijkse kost zijn in India.