Naked Nations – Tribe Hong Kong
Na Utopians (2016), Apostles (2022) en Bodyshop (2022) dreigde de altijd koppige Scud telkens te stoppen met het maken van films, maar hij maakte uiteindelijk de voorspelling waar die hij deed tijdens de casting van Osman Hung voor Permanent Residence (2008): Scuds tiende film Naked Nations – Tribe Hong Kong is duidelijk een afscheid van het filmmaken, een laatste ode aan de kunst, plaats en mensen waarvan hij houdt.
Het in de afgelopen drie jaar geproduceerde Naked Nations is tegelijkertijd een drama, een making-of en een daad van verzet. De film gaat over mensen die de hoop hebben verloren en hervonden, en mensen die de hoop nooit hebben opgegeven. Scud nodigt medewerkers aan zijn eerdere films uit, maakt zijn punt en neemt waardig afscheid. Deze keer is hij degene die met de billen bloot gaat en bevestigt zo voor eens en altijd dat zijn branie geen pose was.
Naked Nations is een buitengewoon menselijke, opgewekte, aangrijpende en hartverscheurende film over vrijheid en haar verschillende verschijningsvormen, kwetsbaarheid en grenzen. Het is een film over het leven, depressiviteit en moeilijke beslissingen, maar vooral een film over de liefde.
Het werk van Scud doet aan “Heels are pleasure with pain” van Louboutin denken, deze twee elementen doorspekken namelijk al zijn films. Gedurfd, gepassioneerd, wreed, liefdevol en consistent koppig: Scud ontbloot zijn ziel door mooie mannen te ontbloten, waardoor ze naakt en kwetsbaar achterblijven, dwalend door het rijk van absoluut plezier, sensuele dagdromen en nachtmerries, en nadenkend over de betekenis en waarde van het leven, de dood en daarna. Met Naked Nations – Tribe Hong Kong neemt de provocerende kunstenaar uit Hongkong afscheid van het maken van films en laat hij tien op zichzelf staande films achter die samen één meedogenloos en uniek kunstwerk vormen.
Wist je dat er ook een Talk is met Scud dit jaar? Klik hieronder voor meer informatie.