Januari 2022. Oude buren en mijnwerkers Sergiich en Pashka wonen in een dorpje in de Donbass. Hun levens zouden onopmerkelijk zijn als ze niet zouden verblijven in een grijs gebied midden in het conflict tussen Russische en Oekraïense troepen. Ze zijn neutrale scheidsrechters, die regelmatig leden van het ene of het andere leger onderdak bieden, en zijn zich volledig bewust van wat hun buurman doet. Maar terwijl de strijd voortduurt en de bestaansmiddelen slinken, weten beide mannen dat ze in contact zullen moeten treden met een verwoeste wereld buiten de hunne.
Dmytro Moiseievs bedachtzame bewerking van Andrey Kurkovs veelgeprezen roman uit 2018 blijft ver weg van de dominante stijlfiguren van conventionele oorlogsfilms. Het is duidelijk dat de regio verscheurd is door geweld, maar in plaats daarvan richt Moiseievs film zich op de psychologische en emotionele impact ervan. Grey Bees is des te sterker door de kleine menselijke daden die deze personages verrichten, en laat zo de oorlog en de daaruit voortkomende verwoesting zien via onopvallende details in het dagelijkse leven. Hoewel de twee nooit een hechte band hebben gehad en verschillend over de oorlog denken, verbinden deze ontwikkelingen hen op een vreemde manier. Dit alles wordt prachtig neergezet door de acteurs Viktor Zdanov en Volodymyr Yamnenko.