All India Rank
Vivek is zeventien en dus is het – zoals elk middenklassengezin in India weet – hoog tijd om zich in te schrijven voor een voorbereidingscursus voor de buitengewoon competitieve toelatingsexamens van de Indian Institutes of Technology (IITs). Viveks vader, die een IIT-diploma als een moreel diploma beschouwt, stuurt zijn enige zoon naar een particuliere voorbereidingsschool in Kota, het mekka van de IIT-cursussen. In twee jaar tijd zien we Vivek plichtmatig alle fases van Indiase adolescentie doorlopen, maar zijn ouders zijn degenen die volwassen worden.
All India Rank van multitalent Varun Grover is een intelligent, bitterzoet portret van een groeiende nationale hallucinatie, vol verwijzingen naar de populaire cultuur van het geliberaliseerde India van de jaren 90. Met de bijtende humor en fraaie teksten zo kenmerkend voor Grover, onderzoekt de film het onbehagen van een samenleving waarin kinderen hun mooiste jaren verspillen aan het verwezenlijken van de dromen van hun ouders en ouders hun eigenwaarde koppelen aan de prestaties van hun kinderen.
Met fluwelen handschoenen en een scherpe blik gaat Grover, zelf ook afgestudeerd aan een IIT, tekeer tegen de onderdrukking, de alledaagse corruptie en het chronische onvermogen tot communiceren van de Indiase middenklasse. Toch is All India Rank ook een mild werk, in de zin dat het Vivek de ruimte gunt om niet te weten wat hij wil, als een “mot tussen de vlinders”. Vivek weigert te dromen – en dat is zijn redding.
IFFR sluit af met een double bill: de wereldpremière van All India Rank en daarna een spetterend slotfeest in festivalhart de Doelen.